يك پسر كوچك از مادرش پرسيد : چرا گريه مي كني ؟
مادرش به او گفت: زيرا من يك زن هستم .
پسر بچه گفت: من نمي فهمم.
مادرش او را در آغوش گرفت و گفت: تو هيچگاه نخواهي فهميد.
بعدها پسر. . . . .
گفتند: چهل شب حیاط خانه ات را آب و جارو کن،شب چهلمین خضر (ع) خواهد آمد. چهل سال خانه ام را رفتم و روبیدم و خضر (ع) نیامد . زیرا فراموش کرده بودم حیاط خلوت دلم را جارو کنم .گفتند: چله نشینی کن . چهل شب خودت باش و خدا و خلوت . . . .
پناهگاه حیات وحش میاندشت یکی از مناطق تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه با حدود ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار وسعت در شرق شهرستان جاجرم و شمال روستای آزادوار بین ۳۷/۵۶ درجه عرض . . .
در کنار دهکده میاندشت که در حال حاضر خالی از سکنه می باشد سه کاروانسرای متصل به هم ، سه آب انبار ، یک حمام ، چاپارخانه ، تلگراف خانه وجود دارد که در مجموع به نام کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت نامیده می شوند
"بانوي گل سرخ"......داستان زن و شوهري فرهيخته(شهيندخت سرلتی و همايون صنعتي) که با داشتن امکان و فرصت زيستن در بهترين شرايط مادي و معنوي ، در سال 1359 ترک ديار کرده و به شهر کوچک "لاله زار" کرمان رفته بودند تا به آنها بگويند :بياييد بجاي خشخاش ، گل سرخ بکاريم.......ابتدا با مقاومت اهالي روبرو ميشوند......يکسال بعد ، شوهر _همايون صنعتي_ را به اتهام "ترجمه کتابهاي آمريکايي" دستگير کرده و بمدت 5 سال به زندان اوين ميبرند....و زن _شهيندخت _ تنها و يک تنه به کار کاشت گل سرخميپردازد........او و همسرش اينک مرده اند...ولي زنده اند.....800هکتار گل سرخ کاشته اند بجاي خشخاش ......بانوي گل سرخ و همسرشزنده اند تا وقتي گل سرخ و "لاله زار" هست.......خوب است آدم طوري زندگي کند که وقتي ........
برای خواندن کامل این متن و دیدن عکس ها به ادامه مطلب بروید
گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندامهای آنها حاوی ماده ی مؤثرهاست. این ماده که کمتر از۱ ٪ وزن خشک گیاه را تشکیل میدهد، دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زندهاست. همچنین کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده ی موثره ی آنها انجام میگیرد.
تهیه و تبدیل گیاهان دارویی
هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشدی ویژه خود میباشد. خواص گیاهان در فصول ، هفتهها وقتی روز و شب متغیر است به عنوان مثال بعضی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی به موقع عصر و شب معطر میشوند. بنابراین از نظر خواص دارویی ، زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است. قسمتهای مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند. در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ ، شکوفه ، ساقه ، ریشه ، بذر یا میوه است. همیشه گلها را قبل از ظهر یعنی زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است جمع آوری میکنند. بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند. کسانی که ذخیره سازی میکنند باید مرتبا از نمونهها بازدید کرده و از آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.
تهیه پودر گیاهان داویی
درطول سال تهیه گیاه تر و تازه میسر نیست. لذا گیاهان جمع آوری شده را بعد از خشکیدن باید به صورت پودر درآورده و حتیالمقدور در شیشههای دهان گشاد نگهداری کرد. پودر میتواند شامل اندامهای گیاهی باشد که جداگانه نگهداری میشود
گیاهان مختلفی در این منطقه می رویند که از خواص دارویی زیادی برخوردارند که به معرفی این گیاهان و خواص دارویی آنها می پردازیم .
سِلمه : نام علمی chenopodium
خواص دارویی : تسکین دهنده آسم تأثیر درمانی روی دستگاه تنفسی ، شیره ی این گیاه اثر مسهل دارد .
خواص دارویی : خطر لخته خونی و حمله قلبی را کاهش می دهد ، ادرار آور ، ضد اسکوربوت ، تصفیه کننده خون ، تسکین دهنده تشنگی و تب بر ، رفع التهاب دستگاه هضم و دستگاه دفع ادرار ، خونریزی لثه ، بی خوابی و ناراحتی های عصبی ، به دلیل وجود امگا 3 کلسترول خون را کاهش میدهد و فشار خون را پائین می آورد ، برای اسهال مفید است و زنان باردار نباید مصرف کنند .
ریواس : نام علمی Rheum ribes
املاح و ویتامین : کلسیم ، سدیم و پتاسیم، ویتامین آ ، ب ، ث
خواص دارویی : مسرت بخش ، قابض ، مقوی معده و روده ، پاک کننده جگر ، اشتها آور ، برنده ی صفرا ، مانع قی ، تنگی نفس ، رفع اسهال ، معده را ضد عفونی می کند ، باد شکن ، برای بیماران تب دار مفید بوده و یرقان و وسواس و سستی را درمان می کند .
مضرات : شهوت را کم میکند ، مبتلایان به درد سینه و سرفه از خوردن پرهیز نمایند ، اعصاب را ضعیف میکند ، زیاده روی در مصرف سبب قولنج ، سنگ کلیه و مثانه می شود و شیر مادرانی که ریواس می خورند در نوزادان تولید اسهال می کند
شیرین بیان ( شیرین بادیون ) : نام علمی Glycyrrhiza glabra
املاح : گلیسیرین
خواص دارویی : ضد زخم معده ، خلط آور ، مسکن ، درمان سرفه ، ملین ، زخم و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود خوردن آن از پیری جلوگیری میکند ، برای تقویت عمومی بدن مفید است ، مدر است و عرق را زیاد می کند .
پنیرک ( نون کلاغ ) : نام علمی Malva sylvestris
املاح : لعاب ، تانن ها ، مواد رنگی آلی ، اسیدها و ویتامین ث
خواص دارویی : مداوای مجاری فوقانی تنفسی ، معده ، روده ها و به عنوان ملینی ضعیف به کار میرود
شاهی ( ترتیزک ) : نام علمی Lepidium sativum
املاح و ويتامين : آهن ، کلسیم ، فسفر ، آرسنیک ، منگنز ، مس ، روی و گوگرد ، مایع گوگرد دار ، ویتامین ث ، آ ، ب1 ، ب2
خواص دارویی : مخاط دستگاه تنفسی ، کرمکش ، درمان کم خونی و آسم ، اشتها آور مقوی ، تصفیه کننده خون ، ادرار آور ، رفع ثقل معده و کبد ، رفع سنگ کلیه و مثانه ، درمان اگزما و امراض پوستی ، مرض قند و درد گوش ، ضد ریزش مو و لثه را محکم می کند ، مانع رشد سلولهای سرطانی می شود .
بومادران ( مِهِر بی بی ) : نام علمی Asteraceae
املاح : اینولین ، مواد چرب و مومی ، کمی تانن
خواص دارویی : تب بر ، نیرو بخش ، ضد تشنج ، ادرار آور ، دافع سنگ کلیه و مثانه ، قاعده آور ، بند آورنده خون ، ضماد آن برای درد سینه موثر است ، بخور و جوشانده آن برای زکام موثر است.
پونه : نام علمی Mentha pulegium
املاح : تانن ، مواد رزینی ، قند و حاوی مقدار زیادی ویتامین است .
خواص دارویی : خلط آور ، ملین معده ، جویدن نعنا و پونه مسکن سکسکه و قی ، بادشکن ، رفع یرقان ، اخراج شمیه ( پرده اطراف جنین ) ، بند آورنده اسهال ، دافع کرم کدو همراه با عسل و نمک ، برای زنان آبستن خوب نیست زیرا باعث سقط جنین می شود ، آرام کننده اعصاب است و از ترش کردن معده جلوگیری می کند .
چقندر : نام علمی Chenopodiaceae
املاح و ویتامین : آرسنیک ، روبیدیوم ، فسفر ، کلسیم ، آهن ، ویتامین آ ، ب ، ث
خواص دارویی : رفع بیماری جزام ، نیروی حافظه را زیاد و اعصاب را محکم می کند ، حرارت خون را کم ، استخوان بندی را تقویت می کند و اشتها آور است .
جوز گِل گِلی ( شکر تیفال ) : نام علمی Echinops ritro
خواص دارویی :ملین ، مسکن ، درمان سوزش مری ، سرفه و صاف کردن سینه .
پنبه : نام علمی G.herbaceum
خواص دارویی : برگ و گل و ریشه گیاه به عنوان نرم کننده پوست و ریشه آن اثر قاعده آور دارد
سیاه دانه : نام علمی Nigella sativa
ویتامین : آ ، د ، ای
خواص دارویی : رفع سرفه ، قی ، استقاد ، باعث سرخی گونه و باز شدن رخسار ، رفع کرم های معده ( با سرکه ) ، خلط آور سینه با عسل یا موم ، از بین بردن خال ، خال گوشتی ، ترک پوست و درد مفاصل ، زیاد کننده شیر مادر ، قند خون .
زیره : نام علمی Cuminum cyminuml
خواص دارویی : باد شکن ، مقوی معده ، امعاء کبد ، اشتها آور ، جلوی سکسکه را می گیرد ، شهوت آور است و شیر مادران را زیاد می کند ، ورم طحال و اسهال را رفع می نماید ، ضد صرع و ادرار آور است .
کنگر : نام علمي Cynara scolymus
ويتامين : آ ، ب ، ثی و املاح معدنی .
خواص دارویی : شهوت آور ، رفع برص ، باد شکن ، پیشاب آور ، هضم غذا را آسان می کند ، درمان مرض قند ، کلیه و مثانه را گرم می کند ، از ریزش مو جلوگیری می کند ( به صورت ضماد) ، درمان یبوست ، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون و کاهنده فشار خون است و در کنترل وزن و اشتها موثر است .
يونجه : نام علمی Medicaga sativa
ويتامين ها : سرشار از ویتامین د ، کا ، ب، ثی و ای
خواص دارویی :رفع خونریزی و نرمی استخوان ، برای رشد اطفال مفید است ، ملین ، شهوت آور ، به صورت شربت چاق کننده و مولد خون پاک است .
بذر : شکم را جمع می کند و شیر مادر را زیاد می کند و منی را زیاد می کند .
شیره ی آن به خاطر مواد مغذی برای استخوان بندی کودکانی که استخوان بندی ضعیفی دارند مفید است و به دلیل دارا بودن آهن برای راشیتیسم موثر است .
زردک
ویتامین : آ و د
خواص دارویی : دوست جگر ، زیاد کننده نور چشم ، شهوت آور ، افزاینده شیر مادران ، ادرار آور ، باز کننده رنگ چهره ، دشمن چربی خون ، درمان قند خون ( با داشتن انسولین )
هوشن ( آویشن ) : نام علمی Thymus vulgaris
خواص دارویی : ضد عفونی کننده ، هاضم غذا ، ضد سرفه ، ضد بو ، ضد تشنج ، در درمان سرما خوردگی و آنفلوآنزا موثر است .
برگرفته از کتابهای : شناخت گیاهان دارویی و معطر ( سید عباس میر جلیلی ) . سبزی درمانی ( فاطمه وفائی موحد ) . معرفی گیاهان دارویی ضد سرطان ایران ( مهر دخت نجف پور نوایی )
به تعداد بازيکنان روى يک خط مستقيم و با فاصلهاى مساوى چالههاى کوچکى به قطر دو سانتيمتر و عمق ۲ - ۵/۲ سانتيمتر روى زمين حفر مىکنند. نفر اول بازي، تیشله خود را لب چاله اول مىنشاند (در لهجه محلى شوند مىگويند). سپس نقطهاى را در امتداد چالهها با فاصله دو خانه بهعنوان نقطه شروع بازى تعيين مىکنند. بازيکنان بهترتيب از نقطه شروع تیشلههاى خود را بهطرف چالهها مىزنند. در اينجا توافق مىکنند: لوکلى موکلى از سيخ تا سوزه قبوله (از سيخ تا سوزن قبول است ). در اينجا چندين وضع پيش مىآيد: يکى اينکه بازيکنى که تیشله را زده است تیشلهاش به لبه چاله برمىخورد و برمىگردد (لوکلي) که در اين حالت دوباره بايد آن را بزند. ديگر اينکه تیشله به خانه برود يا به تیشله بازيکن ديگر برخورد کند ( تير بزند) در اينصورت نيازى به تکرار بازى نيست . شکل ديگر تیشله به لبه چاله بخورد و بهطرف چپ يا راست منحرف شود (موکلي) که در اينصورت بازيکن مجدداً بايد تیشله را بزند . هربار که تیشله بازيکنى به تیشله يکى ديگر از بازيکنان بخورد يک امتياز مىگيرد. گاهى بازى بر سر پول انجام مىشود. (به ازاء هر تير مبلغى از قبل تعيين مىکنند). وقتى اين بازى دو نفره انجام مىشود، گرفتن سه خانه برابر با يک تير بهحساب مىآيد. در اينصورت وقتى هر چهارخانه گرفته شود بازى تمام مىشود .
آزادْوار، یا آزاذْوار یا اَزادْوار، یکی از آبادیهای دهستان پایین جوین، از بخش هلالی شهرستان جغتای از استان خراسان رضوی (سازمان برنامه و بودجه، 21/165). آزادوار در ْ56 و َ43 طول شرقی و ْ36 و َ44 عرض شمالی (فرهنگ آبادیهای کشور: َ39) و در فاصلة یک کیلومتری شمال راهآهن تهران ـ مشهد، 3 کیلومتری ایستگاه آزادوَر، 40 کیلومتری بخش جغتای و 150 کیلومتری شهر سبزوار واقع است و از شمال
با سلام و درود به روح پرفتوح امام(ره) و شهداي ازادوار:حمد و سپاس خداوند عزو وجل كه به ما سلامتي را هديه داده .نهايت تقدير و تشكر از كلييه كساني كه باعث و باني اين كار زيبا شده اند از خداوند ارزوي توفيق روز افزون را براي شما دارم.
خدايا عزيزي كه اين مكتوب را مي خواند بر بال آرزوهايش پرواز كند.بارلاها او را درياب در تمامي لحظات، مبادا خسته شود، بيفتدو يا غم ببيند. دلش را سرشار از شادي كن و آن چه را به بهترين بندگان عطا مي كني به او عطا كن " كوروش كبير"
ايشان در حوزه عليمه سبزوارتحصيل كرده و از شاگردان ملا هادي سبزواري بوده است . شيخ حافظ كل قران بوده و عقد و طلاقزوجينرادر روستاهاي منطقه و همچنين جمع آوري ماليات كشاورزانروستاي آزادوار و واريز به خزانه در (شهر ) جغتاي راانجام مي داده است .
ايشان در روستاي ازادوار مكتب خانه اي داشتند كه به فرزندان اهالي خواندن قران رابه روش هجوی آموزش مي دادند .
اهالي روستا گويند كه يك شب يكي از مقامات حكومتي وقت در منزل ايشان مهمان بوده و در كاغذي زمان رفتن از منزل ايشان يك شبانه روز(24 ساعت ) از آب قنات جاجرم را هديه داده است . زمانيكه خان هاي ده در جريان موضوع قرار ميگيرند بدليل اينكه آنها نتوانسنه اند از آن مقام حكومتي پذيرايي كنند عصباني شده و كاغذ دست نوشتهشاه را پاره مي نمايند .
در ابتدا افراد به دو دسته مساوي تقسيم مي شوند. هر دسته داراي يك سردسته و يك نماينده مي باشد. براي هر نفر در هر گروه يك هم پل در گروه ديگر مشخص كرده.دو دسته ، هر كدام پشت يك ديوار به صف و نوبت مي ايستاند . و نماينده هر گروه براي نظارت در محل گروه ديگرقرارمي گيرد.
سردسته يك گروه(گرويه يك ) مي گويد : هوپن هوپنك .
سردسته گروه مقابل( گروه دو ) : لبيك
سردسته گروه يك : پل..... ( اسم يك نفر از گروه مقابل )
سردسته گروه دو مي بايست رديف پل نفري كه اسمشگفته شده را اعلام نمايد .
اگر رديف اعلام شده درست باشد. نماينده گروهدو ( كه در محل گروه يك ايستاده است ) ميگويد : هر دگنك ، سپس گروه دو به گروه يك حمله كرده و سوار بر افراد گروه يك شده و كولي از افراد مي گيرند.
اگر رديف اعلام شده اشتباه باشد نوبت گروه مقابل مي شود و مراحل بازي تكرار مي شود تا يك گروه نوبت را صحيح بگويد.
ابتدا افراد شركت كننده در بازي به دو گروه مساوي تقسيم مي شوند . هر دسته داراي يك سردسته مي باشد . بوسيله گل يا پوچ گروه بازنده انتخاب مي شود . گروه بازندهمي بايست در مكاني نشسته و گروه ديگر در سطح روستا قايم شود ( بصورت گروهي ) . بعد از مدت زماني ( حدود ده دقيقه ) دو سر دسته به اتفاق هم دنبال گروهي كه قايم شده اند مي گردند. مي بايست سر گروه بازنده گروه ديگر را پيدا كند تا آن گروه بازنده شدهو جاهاي دو گروه عوض شود . سر دسته گروهي كه قايم شده اند با داد زدن و اعلام موقعيت مكاني كه هستند گروه خود را هدايت مي نمايد تا گروه جابجا شده ( در سطح روستا ) و سر گروه بازنده گروه را پيدا نكند. گروهي كه قايم شده اند به سمت گروه بازنده كه نشسته اند رفته ( در صورت عدم پيدا شدن توسط سر گروه بازنده ها ) و زماني كه به گروه بازنده رسيده به انها حمله كرده و شروع به زدن گروه بازنده مي نمايند .
گروه بازنده با حمله گروه ديگر شروع به داد زدن و سردسته خود را با جمله ذيل خبر دار مي نمايند.
آقا ملا دادداد بي داد
زمانيكه سردستهگروه بازنده مي رسد كتك زدن گروه بازنده تمام مي شود . بازي دوباره به همين روش ادامه پيدا مي كند تا زمانيكه سردسته گروه بازنده مكان گروه قايم شده را پيدا كند تا جاي دو گروه عوض شود.
به گفتة بلاذری (د 279ق/892م) در 28 یا به قولی 29ق/649 یا 650م عثمانبن عفان ولایت بصره به عبداللهبن عامربن کُریز داد. عبدالله خود به جنگ خراسان شد. در خراسان ابوسالم یزیدبن یزید جرشی را به فتح نیشابور گسیل کرد. ابوسالم پس از گشودن نیشابور جوین را نیز گشود و بردة بسیار گرفت (صص 158-159، قس: یعقوبی، 2/59). حاکم نیشابوری (د 405ق/1058م) «به نقل صحیح از ثقات» مینویسد: «عبداللهبن عامر سرعت نمود و سعی فرمود و عنقریب به آزادوار جوین نزول کرد» (ص 125)و گردیزی در حدود 442ق/1050م نوشته است: «بعضی گویند » ابنعامر به قومس آمد و پس به گویان (جوین) آمد و آنجا مقام کرد و از آنجا به آزادوار آمد و صلح کرد و ... به نیشابور آمد ... «اندرسنة تسع و عشرین»(ص227). متون تاریخی و جغرافیایی تا پیش از یورش مغول و ویران شدن نیشابور و توابع آن (618ق/1221م) خبر از آبادانی بسیار آزادوار میدهند . اصطخری و ابنحوقل از آزادوار به عنوان یکی از شهرهای نیشابور چون بوزجان، زوزَن، ترشیز و سبزوار یاد میکنند (مسالکالممالک، 257، صورهالارض، 16). مقدسی (نیمة دوم سدة 4ق/10م) نیز آزادوار را «شهرِ» گویان (مرکز جوین) میخواند و آن را آباد و پرجمعیت و حاصلخیز توصیف میکند (ص 465)، و حدودالعالم آن را «شهرکی» توصیف میکند «در بیابان با نعمت بسیار و بر راه گرگان»(ص 89). جوینی مینویسد که جدّ پدرش در 588ق/1192م در این قصبه به خدمت سلطاننکش خوارزمشاه رسید (2/28). یاقوت که خود این «شهرک» را دیده است مینویسد: آزادوار قصبة کورة جوین، از اعمال نیشابور و نخستین بخش این کوره از سوی ری است؛ و زمانی که من آن را دیدم. آباد و پرجمعیت و دارای بازار و مساجد بود و در بیرون آن یکی از بازرگانان رهگذر کاروانسرایی بزرگ ساخته است (معجمالبلدان، 1/230-231( بنابر اطلاعاتی که از این مآخذ به دست میآید میتوان احتمال داد که شهرت و اهمیت آزادوار در این دوران بیشتر به سبب واقع شدن آن بر سر راه ارتباطی وی، خراسان و گرگان بوده است. لسترنج از دو راه ارتباطی بسطام (در ایالت قومس) و نیشابور سخن میگوید: یکی راهِ نزدیکترِ چاپاری در امتداد کویر که از سبزوار میگذشت، دیگری راهِ نزدیکتر کاروانرو که دشت جوین و آبادیهای آن، ازجمله آزادوار، در مسیر آن بود (ص 417؛ نکـ مؤیّد ثابتی، 220). از منابع کهن و نیز مطالعات جدید برمیآید که راه دوم باید همان راه ابریشم باشد که از آزادوار نیز میگذشته است (ناصرخسرو، صص 3-4؛ حکمت 1457). با اینکه پس از یورش مغول آزادوار همچنان موقعیت ارتباطی خود را داشته است (گابریل، 295) ، ولی تا مدتها آبادانی پیشین را باز نیافت. مستوفی در (740ق/1339م) از آن به عنوان «دیه آزادوار» یاد میکند (ص 174). با اینهمه بایست در دورة صفوی جایی نسبتاً آبادان بوده باشد، زیرا نام آن در کنار حاکم نشینهای دیگری چون ابیورد، نسا، اسفراین و تربت آمده و مبلغ مالیات پرداختی آن به «بیگلربیگی مشهد مقدس» 139 تومان و 530‘3 دینار بوده است (باستانی پاریزی، 193). به نظر نمیرسد که آزادوار در دورة قاجار از آبادی و اهمیت برخوردار بوده باشد و آنچه اعتمادالسلطنه دربارة آن نوشته است (ص 26)، چیزی جز ترجمة مطالب یاقوت (د 626ق/1229م) در ذیل آزادوار نیست (نکـ معجمالبلدان، 1/230- 231 )
نویسنده: داود
׀ تاریخ: چهار شنبه 10 فروردين 1390برچسب:,
سید حسن ملقب به اشرفالدین مکنی به ابو محمد ، مشهور به اشرف ، فرزند محمد حسینی غزنوی یکی از نامبردارترین فصحاي بزرگ و دانشمند اواسط قرن ششم هجریستکه در شعر گاهی حسن و گاهی سید تخلص کرده است.
درباره نام او هيچيک از مآخذ اختلافي ندارند و خود نيز در اشعار خويش حسن را غالباً به صورت تخلص درآورده است ، چنانکه در اشعار او ديده ميشود. کنيه او را عوفي ابوالحسن آورده.
وی نزد همه پادشاهان غزنوی و سلجوقی به ویژه یمین الدوله بهرام شاه عزت و احترامی تمام داشته ودر تمام سفر و حضر از نزدیکان وی شمرده می شدو در مدح آن شهریار اشعار زیادی سروده است.
سید حسن در سرودن انواع شعر استاد بود و بسیاری از گویندگان نامی چون فلکی شروانی و مجیر الدین بیلقانی و جمال الدین عبد الرزاق و کمال الدین اسماعیل و دیگران از سبک و شیوه او که به خراسانی نزدیک است پیروی کرده اند.
بعضی بزرگان ادب او را با رشید الدین وطواط و حکیم انوری برابر دانسته اند چنان که جمال الدین عبدالرزاق در تعریف او گوید :
اشرف و وطواط و انوری سه حکیمند کز سخن هر سه شد شکفته بهارم
اما چیزی که نام او راشهرة آفاق گردانید سروده های زیبای وی می باشد. اشعار زیادی از او برجای مانده است که هرکدام می تواند آیینة روزگار خویش بوده باشد.اشرف غزنوی از میان قالب ها به قصیده علاقه داشته و ترجیع بند را نیز می پسندیده است. دیوان اشعار سید حسن غزنوی مشتمل بر قصاید ، ترجیعات ، رباعیات و غزل میباشد که مشتمل بر پنج هزار بیت است.
آتش غم
جانا مپرس حال که کار از خبر گذشت
چون پای شد زجای چه خیزد زسر گذشت
آتش ز آب میرد و شد زنده تر بسی
تا آتش غم تو بر آب جگر گذشت
چندان که بر فراق تو شد آشنا دلم
بیگانه وار از دل من صبر بر گذشت
تری بماند بر گل روی تو سال ها
یکشب خیال تو چو بر این چشم تر گذشت
گویند کم گری که شوی غرقه زآب چشم
اکنون چه سود پند که آبم زسر گذشت
دل برده یی و قصد به جان می کنی هنوز
روزی که عذرت از کنه ای ماه در گذشت
جان هم به سر مترس که اینک دیت بداد
مدحی که قیمتش ز هزاران گهر گذشت
نویسنده: داود
׀ تاریخ: چهار شنبه 10 فروردين 1390برچسب:,
اين آرامگاه که در قريه ی آزادوار سبزوار واقع شده است. از خارج بنايى هشتضلعى و از داخل چهارضلعى است. فضاى حرم، چهارگوشهاى است که در چهار جهت، درگاهىهايى در ارتباط با ايوانهاى چهارگانه ی خارجى دارد. داخل بقعه، جز مقرنسبندى تُرنُبهها و مقرنسکارى داخل غرفهها، تزئين ديگرى ديده نمىشود. در بالاى کتيبه، يک حاشيهی گلدار و در زير سقف ايوان شرقى، چند ستاره ی نقش اندازى شده وجود دارد. تنها تاريخ موجود در بنا، سال ۱۳۲۶ ه-.ق است. زمان بناى هسته ی مرکزى حرم را به قرن هشتم نسبت دادهاند، و ايوانها و غرفه را از آنِ نهم و يازدهم ذکر کردهاند. بقعه را متعلق به حضرت سلطان حسن بن موسى بن جعفر (ع) دانستهاند و در محل، به نامهاى سيدحسن غزنوى و سلطان حسين شاعر نيز معروف است. مقبرة سیدحسن غزنوی، ملقب به اشرف (د 565ق/1170م)، شاعر روزگار مسعودبن ابراهیم و بهرامشاه غزنوی، با گنبد و ایوان نسبتاً بلند و اینواچههای دو طبقهاش بزرگترین بنا و تنها اثر تاریخی آزادوار است. ابنبقعه موقوفاتی دارد و زیارتگاه مردم آبادیهای منطقه است (مؤید ثابتی، 221؛ مولوی، 94( این آرامگاه به شماره 2065 ثبت رسیده است.
سخن تازه از نوروز گفتن دشوار است. نوروز یک جشن ملی است، جشن ملی را همه می شناسند که چیست نوروز هر ساله برپا می شود و هر ساله از آن سخن می رود. بسیار گفته اند و بسیار شنیده اید پس به تکرار نیازی نیست؟ چرا هست. مگر نوروز را خود مکرر نمی کنید؟ پس سخن از نوروز را نیز مکرر بشنوید.
حقوق شهروندی از اهم مباحث حقوق بینالمللی و حقوق ملل است و ارزش ذاتی این مقوله تا جایی است که آن را در شمار مباحث محوری حقوق معاصر قرار داده است. بحث حقوق شهروندی و حقوق بشر در . . . .
اهداف سایت روستا :
1.معرفی روستا در دنیای اینترنت
2.ایجاد همدلی و همبستگی در بین تمام وابستگان به روستا در تمام نقاط ایران و جهان.
3.ایجاد محیطی برای با خبر شدن از وقایع و پیشرفت های فردی و منطقه ای.
4.بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم روستا.
5.بررسی نیاز ها و ارائه راهكار ها یی جهت پیشرفت فرهنگی ، آموزشی ، اجتماعی ،اقتصادی، رفاهی و عمرانی.
6.حضور پر شور جوانان به عنوان عامل اصلی در این فرایند.
این سایت متعلق به همه شما عزیزان است.امیدوارم با یاری هم به این اهداف برسیم.