از گناه تنفر داشته باش نه از گناهکار .گاندی
کسی که حفظ جان را مقدم بر آزادی بداند، لیاقت آزادی را ندارد.بنجامین فرانکلین

| صفحه اصلی | گالری عکس | آموزش | تازه ها | اوقات شرعی روستا | آب و هوای روستا | نقشه هوایی روستا | تالار گفتگو | دانلود | پیوندها | تماس با ما |

کنترل علف های هرز یکی از جنبه های مهم تولید در هر نظام کشاورزی است . علف های هرز به دلیل رقابت با گیاهان زراعی برای عوامل محیطی و نهاده ها ،موجب کاهش کیفیت و کمیت محصول و ایجاد پناهگاهی مناسب برای حشرات و عوامل بیماری زا می شوند که می توانند مشکل ساز باشند . مبالغ هنگفتی که هر ساله کشاورزان صرف کاهش اثرات سوء علف های هرز بر روی محصولات خود می کنند و همچنین خسارتهایی که آن ها به دلیل نبود کنترل کافی علف های هرز متحمل می شوند نشانگر اهمیت این موضوع است .


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: شنبه 24 دی 1390برچسب:کنترل علفهای هرز در کشاورزی ارگانیک,کنترل ,علفهای ,هرز , کشاورزی ,ارگانیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی ، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک می شود . این نظریه تاکید دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده های بیرونی استفاده ای نشود. و برای این منظور احتیاج به سیستم های تطابق پذیری در هر منطقه داریم. این کار باعث استفاده از روشهای کشاورزی زیستی و مکانیکی و بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده صورت می گیرد.


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: شنبه 24 دی 1390برچسب:کشاورزی ارگانیک,کشاورزی, ارگانیک,آب و خاک, آفت ها , بیماری های ,گیاهی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تهیه کمپوست یعنی چه

تهیه کمپوست عبارت است از یک سلسله فرآیندهای بیوشیمیایی که طی آن میکروارگانیسم ها مواد آلی زاید، بقایای گیاهی، ضایعات آشپزخانه ، فضولات دامی و ادرار را به کمپوست که یک ماده اصلاح کننده خاک است تبدیل می نماید محصول نهایی این فرآیند یک کود آلی پوسیده و یکنواخت است که سرشار از مواد غذایی بوده و دارای رنگ سیاه می باشد.


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: شنبه 24 دی 1390برچسب:تهیه ,ساخت ,کمپوست,سلامت با کشاورزی ارگانیک,سلامت,کشاورزی, ارگانیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کاروانسرای محمدآباد پل ابریشم مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان شاهرود، روستای محمدآباد( غرب ایستگاه جاجرم نرسیده به پل ابریشم ) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 منبع : ویکی پدیا




ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: جمعه 23 دی 1390برچسب:کاروانسرای ,محمدآباد ,پل ,ابریشم ,کاروانسرای محمدآباد پل ابریشم , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مراسم درخواست باران:

در سالهایی که خشکسالی بوده در فروردین یا اردیبهشت ماه برای درخواست باران مراسمی به شرح ذیل برگزار می گردیده است.

جوانها یک مترسک به نام چولی چغل (choli cheghal)درست می کردند و با بیت خوانی درب منازل روستا می رفتن و شعر می خواند

چولی چغل بارون کن    گندم دزیر خاکَ از تشنگی هلاکَ

. . .

ما بچه های کرد یم       از گرسنگی مردیم

که اهالی روستا به بچه ها آرد می دادند و بچه ها بالای بوم مسجد آرد را با آب از ناودون مسجد می ریختند که در خواست باران از خدا می کرند  ( مسجد خانه خدا (

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: جمعه 23 دی 1390برچسب:مراسم ,درخواست ,باران,مراسم درخواست باران, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مرد اوستا ، زن قابله

تا اواخر سال 1357، مردانی کار کشته و جسور و با تجربه عملی .

زنانی زحمت کش و مهربان و با روحیه از دوران رنج و زحمت .

تعدادشان انگشت شمار بود، که در هر دیار و آبادی به کارهای امداد گری ، هنری و سلمانی و هزار کار دیگر ....مشغول بودند .

مثلا مرد قلعه ما ، دندان می کشید، آمپول می زد، بچه ختنه می کرد ،آشپز محله بود ،مردم را برای جشن عروسی خبر می کرد (یعنی دعوت ) ، اگر هم عذا بود ، باز تک تک مردم را خبر می کرد . در مجالس هم به مهمان ها غذا می داد، سفره را پهن و جمع می کرد . خلاصه زن مهربان هم با مرد کارکشته در تمام مجالس کمک هم بودند . زن مهربان مامایی می کرد، زن های مریض را دوای خانگی می داد، بچه های کوچک را درمان می کرد ،آرایشگر هم بود ،در مراسم مردم را خبر می کرد و در جشن ها جلو درب حیاط اسفند دود می کرد .

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد .

 

نویسنده : غلام حلاجیان

نویسنده: داود ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 دی 1390برچسب:غلام حلاجیان,مراسم محلی ,روستای آزادوار,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مراسم تبریک تولد بچه در روستای آزادوار

زمانی که بچه ای در روستا به دنیا می آمد  مراسمی به شرح ذیل در روستا برگزار میشده

ملای ده که مکتب خانه داشته شاگردانش را به درب منزل  پدر و مادر بچه می فرستاده که با بیت خواندن بچه ها از صاحب خانه


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 18 دی 1390برچسب:مراسم ,تبریک, تولد بچه , روستای آزادوار,مراسم محلی مراسم روستایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کَمه گوجه یک صبحانه و میان وعده لذیذ


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: چهار شنبه 14 دی 1390برچسب:غذای محلی,صبحانه محلی,گوجه,گردو,کمه گوجه,کمه جوزی,غذا,میان وعده, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کوزه کدری

بهترین آب سرد کن در زمان خودش کوزه های سفید رنگ سر شکسته ای بود که از جنس خاک و گل درست شده بود. به علت مرغوبیت کالا دهنه کوزه زودتر از بقیه می شکست . کوزه های قرمز رنگ سفت بودند ولی آب را سرد نگه نمی داشت . با کیسه گونی دور کوزه را پیچانده ،کمی نم آب به دور کیسه می زدند تا آب سرد بماند. آب سرد را از حوض بالای راه آهن آزادوار برمی داشتند. یک چاله کنده بودند در زیر درخت و از یک چوب کوچک آب داخل حوض سر پوشیده می آمد و از دهنه حوض آب برداشت می شد .

اگر کوزه ای دو نیم می شد کمی پنبه را می کوبیدند با آهک و شیر و با پشم گوسفند مخلوط می کردند و به عنوان چسب اشکیر کوزه را تعمیر می کردند. به کوزه های تعمیری می گفتند کوزه اشکیری . به کوزه های کوچک برای بچه های چوپان می کفتند تونگ گلی .

به کوزه هایی که از خود نم آب پس می دادند می گفتند کوزه اوزن که بهترین کوزه بود. شکلی باریک با گردن بلند و دهنه کوچک . نوع دیگر با قد کوتاه و شکم بزرگ دهنه گشاد و گردن کوتاه . دهنه کوزه را با پارچه به شکل تخم مرغ با یک بند نخی به دسته کوزه گره داده و به آن سرخو می گفتند یعنی سر خمره.

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد .

 


نویسنده: غلام حلاجیان ׀ تاریخ: چهار شنبه 14 دی 1390برچسب:کوزه,کوزه های قدیمی,نگهداری آب در قدیم,آب سرد کن قدیمی,کوزه سفالی,کوزه گلی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مسعود ولي نيا، كارآفرين برتر ملي سال گذشته در حوزه صنعت، هم اكنون 24 ساله و دانشجوي رشته كارشناسي كامپيوتر است. مديريت شركت زيگورات را كه در سال 1384 تاسيس شده و در زمينه بازيافت نخاله هاي ساختماني فعاليت مي كند، بر عهده دارد. اين شركت با ابتكاري خاص، از بازمانده سنگ هاي ساختماني، سنگ هاي تزييني درست مي كند. در حالي كه پيش از اين باقي مانده سنگ هاي ساختماني دور ريخته مي شد، او توانسته با استفاده از روشي منحصر به فرد، خرده سنگ‌ها را به هم چسبانده و ...


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 13 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مدیر یکی از اقامتگاه‌های سنتی معتقد است: بزرگ‌ترین مشکل اقامتگاه‌های محلی این است که آنها را از هتل‌ها جدا نمی‌دانند و حتی در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی یعنی‌ «مهمان‌پذیر» قرار داده‌اند.

مازیار آل داوود‌، درباره جایگاه اقامتگاه‌های محلی در صنعت گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: این شیوه مهمان‌نوازی در خانه‌های روستایی و محلی با عنوان «پذیرایی فامیلی» در دنیا کاملا مرسوم است. هزینه اقامت در این خانه‌ها معمولا کمتر از هتل‌هاست و شیوه خاصی را در مدیریت خود دارند که شباهتی به نظام هتلی ندارد.

این فعال گردشگری بیان کرد: هدف ما از راه‌اندازی اقامتگاه‌های سنتی‌، حفظ زندگی روستایی در شرایطی بود که بیشتر مردم روستای گرمه، مهاجرت کرده بودند و روستا تقریبا از جمعیت خالی مانده بود. وقتی این اقامتگاه‌ها راه‌اندازی شد، خیلی‌ها به روستا بازگشتند، به کار مشغول شدند و بسیاری از خانه‌های قدیمی روستا بازسازی شد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-155106.aspx

 


ادامه مطلب
نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 13 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دهکده بنیس شبستر روستای نمونه کشوری شد

تبریز- خبرنگار کیهان:

    دهکده زیبا و سرسبز بنیس در پنج کیلومتری شمال شبستر در استان آذربایجان شرقی به عنوان روستای نمونه کشوری انتخاب شد.

    مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی مشارکت جدی و برجسته روستائیان بنیس در برنامه های توسعه محلی و تاسیس مراکز دانشگاهی و تولیدی را از دلایل عمده انتخاب این دهکده به عنوان روستای نمونه ذکر کرد.

    صفر اصغری گفت: تاکنون 80 نفر «بنیسی» که پیشتر در تهران سکونت داشتند، به خاطر وجود اشتغال محلی به روستای خود بازگشته اند و در همین حال 500 خانوار نیز آماده برگشت از تهران می باشند. وی ادامه داد: کارخانه صنایع غذایی این روستا 200 نفر را مستقیما جذب کار کرده و با خودیاری اهالی محل، واحد «پیام نور» بنیس نیز راه اندازی شده است.

    تهیه برنامه پنجساله توسعه دهکده «بنیس» از موارد حائز اهمیتی است که برای آن مردم، شورای اسلامی و دهیار روستا، 70 میلیاردریال اعتبار در نظر گرفته اند.همچنین با صرف 5/7 میلیارد ریال توسط مردم روستا، مجتمع فرهنگی بنیس احداث شده و مجتمع گل خانه ای نیز در نظر گرفته شده است.

    بنیس 2هزار نفر جمعیت دارد و باغ های سرسبز و زیبا به صورت کمربندی زنده که بوسیله آب قنات و جویبارها تشکیل یافته، از کوهساران محلی سیراب می شوند. این دهکده، در سال 78 از سوی «یونسکو» به عنوان روستای نمونه، مطرح شده بود.

 

منبع : روزنامه کیهان

نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 13 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀


امین

17 اسفند 1390 22:30

سلام وبلاگتون خیلی قشنگه
پاسخ:ممنون دوست عزیز
[Web] - [E-Mail]

 

احمد عسكري

11 اسفند 1390 23:04

 

بابا دمت گرم
پاسخ:ممنون - امیدوارم دوستان همکاری کنند تا بتوانیم نسبت به معرفی افراد موفق بیشتری از روستا اقدام نماییم

 

نظر متعلق به مطلب با عنوان:اولین فرد موفق روستا

جلال رضا زاده بلوري 

11 اسفند 1390 23:00

با آرزوي سلامتي براي شما و همكارانتان
وتشكر از اينكه اين صفحه را راه اندازي نموده ايد "ان شاء... تلنگري باشد براي موفقيت ديگر جوانان روستا
ضمنا آقاي آزادواري كانون فرهنگي مسلم بن عقيل مسجد جامع آزادوار
افتتاح گرديد.

 

پاسخ:با سلام به شما دوست عزیز .ولی ای کاش اطلاعات کاملی می فرستاید تا به عنوان یک خبر در وبلاگ قرار می دادیم

 


AMIN

9 اسفند 1390 16:37

ALIYE
پاسخ:tancks

rahaaskari

6 اسفند 1390 17:33

 

 

امیدوارم روزی برسه که برای بچه های ما نیز چنین اتفاقاتی بیفته
پاسخ: به امید ایرانی آبادتر در پی آموزشی بهتر خود ما هر وقت شروع کنیم دیر نیست

نظر متعلق به مطلب با عنوان:بازی صندلی در ایران ،بازی صندلی در ژاپن

سیامک

1 اسفند 1390 10:48

 ما رو سعی کردن از بچگی اینطوری بزرگ کنند

 

پاسخ:ای کاش ما سعی کنیم بچه هامون رو جور دیگه ای بزرگ کنیم دوست عزیز

 

نظر متعلق به مطلب با عنوان:بازی صندلی در ایران ،بازی صندلی در ژاپن

 

علی

28 بهمن 1390 15:41
 
مهندس اگه یه سری به نظرات ارسالی 6 بزنی میبینی از 10ام تا 23ام بهمن غیر من کسی نظر نذاشته یعنی کسی سر نزده و این یعنی بحران. با یه برنامه ریزی خوب میتونی این بحران رو که اکثرا دوره ای اند پشت سر بذاری.
پاسخ:سلام علی آقا .در آمار وبلاگ ما بیشترین ورودی روزانه وبلاگ ، آزادواری ها هستند و در آمار وبلاگ ما بیشترین سرچ ، کلمه آزادوار هست که این برای ما بزرگترین موفقیت هست و ما خیلی خوشحال هستیم که تونستیم جای خودمون رو در بین آزادواری ها پیدا کنیم . فقط تنها مشکل کم لطفی دوستان د رمورد نظر دهی است که امیدوارم که این هم حل بشه

 

محمد

28 بهمن 1390 15:34
 
با سلام خدمت هم ولایتی های عزیز. من به نظر خودم ادم موفقی هستم. الان دارم ارشد مکانیک میخونم. معدل الف کلاس هم هستم. دیگه چی میخوام؟ دلیل موفقیتم پشتکار و تلاش خودم بود.
پاسخ:به شما هم تبریک می گم به خاطر موفقیتتون . دوست عزیز برای پر کردن این فرم و یا دادن به دوستان آزادواری دیگر که هر گونه موفقیتی دارند چه در زمینه کاری چه در زمینه تحصیلی با ما در ارتباط باشید لطفا آدرس ایمیل خودتون رو در اختیار ما بذارید تا این فرم را برای شما ارسال کنیم.

محمدپور

28 بهمن 1390 15:29
 
سلام شنیدم یکی از نویسنده های وبلاکتون ازدواج کرده مبارمک باشه.
پاسخ:سلام دوست عزیز درست شنیدید ما هم تبریک می گیم
[Web] -

آزادواری

24 بهمن 1390 8:50
 
هم ولایتی ها آفرین به این همه حس وطن دوستی شما
واقعا دست مریزاد
واقعا مشکل بزرگی شده این اعتیاد ای کاش بشه کاری کرد
پاسخ:ممنون از نظر شما هم ولایتی عزیز . امیدوارم که این مشکل به زودی حل بشه

علی

23 بهمن 1390 17:03

یادمه یه زمانی مثلا تصادف میکردی بزرگ روستا میومد پاسگاه (شفیع آباد) ضامن میشد موتورت بهت بدن ولی الان باید کریستال (مواد) فروش بیاد پاسگاه ضامن معتمد روستا بشه که به عنوان مثال تصادف کرده. میتونی دلیلش با نظزسنجی از مردم بپرسی.
پاسخ:ای کاش همه مثل شما به فکر بودن و با کمک هم  یه فکری می کردیم که سریع تر بشه جلوی پیشرفتش رو گرفت .
به امید داشتن ایرانی بدون اعتیاد

 

علی

23 بهمن 1390 16:57

سلام مهندس اگه دنبال ثوابی و میخوای به روستای پدریت و هم ولایتی هات کمک کنی، در حال حاضر و با توجه به شرایط، بهترین خدمت همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر و معرفی برادران محترم!!! مواد فروشه. اونایی که تا دیروز نان برای خوردن پیدا نمیکردن ولی الان به قیمت بدبخت کردن جوونای مردم حساب مالشون از دست در رفته......... راستی اسم نبردم که مشکل نداشته باشه.
پاسخ:باز هم معضل بزرگ ! فکر می کنی چرا ؟
الان دیگه مواد فروشی جرم نیست که !
این بزرگترین کاریه که می شه برا مردم روستا کرد ولی به نظر من باید این بی انگیزگی جوانان روستا از بین بره چون اگه این یکی بره جوونا می رن از جای دیگه تهیه می کنن (البته این که شما می گی هم یه راهه )ولی بیکاری ، نداشتن تفریح سالم ، نداشتن انگیزه کافی برای زندگی و نداشتن هیچ هدفی برای خرج کردن پولهاشون و سرمایشون. فکر نمی کنی از یه راه دیگه باید وارد شد ؟

علی

19 بهمن 1390 0:02

مهندس گوشیم اخرین مدل نوکیا(n1200) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کیفیت عکساش به حدی بالا بود که آپلود نشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:چه حیف !!!!!
بابا نوکیا (n12000000)!!!!!!


علی

15 بهمن 1390 15:07

سلام مهندس اولش اینه:
چولی چغل بارون کن گندم د زیر او کن
گندم د زیر خاک از تشنگی هلاک
راستی از پشت بام ها هم اب میریزن
پاسخ:همین که به همین مقدار کم هم با ما همکاری می کنی واقعا برامون ارزش داره .با تشکر فراووووووون هم ولایتی
[Web] -

علی

15 بهمن 1390 15:02

آی سره سره سره
یک بزی درم د گله
نه شیر مته نه فله
مهندس زیاد بود ادامش فراموش کردم.
پاسخ:سلام خیلی دوست داشتم امسال واسه سره تو آزادوار می بودم و کلی عکس و مطلب تهیه می کردم ولی متاسفانه مشغله کاری داشتم و نشد که بیام ولی ای کاش شما ها که توی آزادوار بودید یه کم عکس برامون تهیه می کردید .

روستای جبله

10 بهمن 1390 13:46

با عرض سلام خدمت مدیر وبلاگ
ما هم مثل شما یه وبلاگ برای معرفی روستای خودمون و اطلاع رسانی و انتشار مطالب فرهنگی و اجتماعی راه اندازی کرده ایم .
خوشحال میشویم اگه با شما تبادل لینک کرده و از مطالب هم استفاده کنیم .
در صورت تمایل مارو با عنوان :
وبلاگ روستای جبله
لینک بفرمایید و به ما اطلاع بدهید تا شمارو با هر عنوانی که مد نظرتون هست لینک کنیم . منتظر پاسخ شما خواهیم بود .
با تشکر مدیر وبلاگ روستای جبله
پاسخ:ما شما رو لینک کردیم دوست عزیز و ممنون از نظرتون من هم خوشحال می شم که با هم تبادل نظر و اطلاعات داشته باشیم

جلال رضا زاده بلوري

1 بهمن 1390 20:35

با سلام و خسته نباشيد آقاي آزادواري
تشكر ميكنيم از اينكه اين سايت هميشه بروز مي باشد
پاسخ:با سلام به همسایه عزیز .ممنون از اینکه به ما سر میزنی .امیدوارم دوستان در به روز رسانی مخصوصا برای اخبار روستا با ما همکاری نمایند
[Web] - [E-Mail]

من سی 

27 دی 1390 22:35

با سلام جالب بود، در ضمن هنوز در تصاویر پیشنهادی تجدید نظر نکرده اید، جدا تجدید نظر ضروری است
پاسخ:با سلام . ای کاش توضیح بیشتری در مورد تجدید نظر می دادی. در ضمن این تصاویر جزء امکانات سرور وبلاگ است و ما تمی توانیم تغییری در این مورد داشته باشیم
[Web] -

 

مهدی رضایی

25 دی 1390 18:46

با سلام
اسانس چهل گیاه از ترکیب اسانس های چه گیاهانی گرفته شده است و از هر کدام به چه مقدار در این اسانس چهل استفاده شده است؟
با تشکر
پاسخ:با سلام دوست عزیز متاسفانه اطلاعی در این باره ندارم

sorush

21 دی 1390 20:30
 
BAZAM MER30...
پاسخ:we too
[Web] -

soroush

17 دی 1390 20:19

hameie un dustatun ke bahashun dar ertebatid mesle halajiano baghie midunan aghaye mohandes vali dar har surat bazam mer30
پاسخ: شما درست می گی سروش جان با دوستان زیادی در ارتباط هستیم ولی متاسفانه همکاری خیلی کمه ما خیلی دوست داشتیم این یک وبلاگ کاملا دوستانه باشه و همه دوستان با هم در این وبلاگ همفکری و تبادل نظر داشته باشند ولی هنوز به این مرحله نرسیده ایم 
[Web] -

soroush

17 دی 1390 15:10

salam mer30 webetun kheili khube vali kashki az bozorgaie rusta ham chizi midashtid
پاسخ:سلام دوست عزیز و ممنون از نظرتون فکر خوبیه ولی جمع آوری مطلب در این مورد یک کم سخته
[Web] - [E-Mail]

پریسا

9 دی 1390 11:33

سلام وب خوبی دارین. من آزادواری هستم ایشالا بتونم برای بهتر شدن وبتون کمک کنم.
پاسخ:سلام خوشحالیم که یک آزادواری دیگه به جمع مون اضافه شد . و خیلی ممنون ما هم امیدواریم که همه دوستان ما رو همراهی کنند

علی

9 دی 1390 11:23

ایشالا همین طور که میگین باشه مهندس. ما که قبول کردیم.
پاسخ:مطمئن باش که همین طور هست . خوشحالم .

هدایتی

9 دی 1390 10:37

درود بر شما

پیروز باشیدو بخت یار
پاسخ:ممنون از شما دوست عزیز .


نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 11 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
ضمن تشکر از بازدید شما دوست عزیز از سایت روستای آزادوار
داود