جهت اطلاع بازدید کنندگان وبلاگ از روند آمادگی خیرین محترم جهت مساعدت برای احداث کتابخانه در روستای آزادوار و شفاف سازی در این زمینه صفحه ای در وبلاگ طراحی کرده ایم .
ما قصد داریم به کمک شما دوستان عزیز و همشهری نسبت به احداث یک کتابخانه چند منظوره ( کافی نت و فروشگاهی برای فروش کتاب ، مجله ، روزنامه و لوازم تحریر و . . . ) در روستای آزادوار اقدام نماییم لذا در صورت تمایل به مساعدت در این خصوص خواهشمند است نسبت به شرکت در نظر سنجی و مشخص کردن نوع مساعدت خود اقدام نمایید. همچنین با ارسال ایمیل به(weblogazadvar@gmail.com) اطلاعات دقیق تری درخصوص نوع کمک ( مبلغ کمک ، مقدار و مکان زمین ، مقدار تجهیزات و یا کتاب ) جهت جمع بندی و بررسی امکان شروع کار اقدام نمایید.تا به توکل به خدا و کمک دوستان شاید بتوانیم قدمی برداریم
اگر پیشنهاد خاصی دارید خوشحال میشویم برای ما ارسال نمایید.
همچنین اگر انجام کار به کمک دوستان ما در روستا انجام شود قسمتی در وبلاگ جهت شفاف سازی مقدار مساعدت ها و هزینه های انجام شده قرار خواهیم داد.
با يادگيري استفاده از اينترنت وايميل، دنياي جديدي از فرصتها ايجاد مي شود.
علاوه بر اينکه اينترنت ابزاري ارزشمند جهت ايجاد ارتباط و کسب اطلاعات است، بلکه روز به روز سازمان ها وبخش هاي دولتي بيشتري از آن براي ارائه اطلاعات و خدمات استفاده مي کنند.
آنهايي که مهارت استفاده از اينترنت را ندارند،در معرض خطر باخت اقتصادي هستند. در حاليکه شما ممکن است با اينترنت آشنا باشيد، افراد زيادي هستند که هيچ آشنايي با اينترنت ندارند.
اگر شما يکي از اين افرادي هستيد که از اينترنت استفاده نمي کنيد يا اگر اين افراد را مي شناسيد، e-citizen مي تواند پاسخگو باشد.
دوره آموزشی شهروند اکترونیکشامل آموزشرایانه - زبان انگلیسی - کارآفرینی و بانکداری الکترونیکی می باشد و بصورت مجازی تدریس شده وشهروندان در پایان مدرک معتبر و بین المللیاز مرکز توسعه و نوآفرینی دانشگاه تهران دریافت خواهند نمود.
با سلام بر دوستان آزادواري براي تبادل نظر و گفتگوي اعضاء و اينكه اعضاء بتوانند همديگر را بشناسند و با هم تبادل تجربه نمايند . يك اتاق گفتگو در شبكه اجتماعي دانشجويان شاهرود ايجاد نموده ايم كهاميدوارم با هم كاري شما دوستان گفتگوها ، مطالب و ... سالم و داراي ارزش باشد.( قابل ذكر است فضاي فوق شباهت زيادي به فيس بوك دارد ....
حميد اسماعيلي دهيار روستاي خليل آباد نيز مي گويد: حمام اين روستا مدت هاست که تعطيل است. تا يک ماه قبل در اين منطقه وسيع فقط حمام روستاي آزادوار فعال بود و از ۸روستاي اطراف براي استحمام به اين روستا مي آمدند و مجبور بودند بين ۳تا۶کيلومتر راه را طي کنند، از وقتي که حمام روستاي آزادوار هم تعطيل شده است، ديگر تا شعاع ۱۰کيلومتري روستاهاي پايين جوين حمام عمومي وجود ندارد.اين دهيار افزود: از آن جا که بافت خانه هاي روستاي خليل آباد سنتي و گلي است، ۵۰درصد مردم اين روستا حمام شخصي ندارند و در حال حاضر براي استحمام به حمام هاي شخصي فاميل و اقوام مراجعه مي کنند که البته اين امر براي مردم مزاحمت ايجاد مي کند و نمي تواند دائمي باشد، بايد فکري کرد
کک حشره کوچک قهوه ای با یک پوسته سخت است . ککها پنجه های ریزی در انتهای پاهایشاندارند که به آنها کمک می کند به انسان و دیگر حیوانات خونگرم بچسبند و خونشان رابمکند. اگر شما سگ یا گربه دارید ، حتما کک را هم دیده اید . کک ها اغلب روی موهایاین حیوانات یافت می شوند ، یکبار که حیوان بداخل می آید ( داخل زندگی انسان) کک هامی توانند داخل لباسها و فرشها . . .
در دل کویر ، دشتی وسیع مانند نگینی می درخشد این دشت زیبا و پربرکت دشت جوین ، و گوشه ای از این خاک زر خیز خانه آبا و اجداد من است، آزادوار
اینجا روستای من است . روستای توست . روستای پدران و مادرانمان .جایی که وقتی قدم در خاکش می گذاری ، نگاه آشنای مردمی را می بینی که پر از سوال است که این آشنایی دیرین است یا غریبه ایست . که چرا اینقدر دیر به دیدنمان آمدی ، چقدر دلتنگتان بودیم ، نکند فراموشتان شده ایم .
اینجا سکوتش معرکه است. وقتی می خوابی گویی هزار سال خوابیده ای اینجا هوایش جان می دهد برای نفس کشیدن همین و بس . اینجا خاکش بوی مهر می دهد بوی گرما ، بوی خاک . این روستای کویری در دل گرما باز هم گرمایش دل نشین است و اینجا نانش بوی زندگی می دهد . دلم می خواهد هنوز بچه بودم و کنار پدرم شبها در حیاط خانه بی بی می خوابیدم و ستاره های نورانی و شبهای سیاهش را می دیدم . آخه می دونی اینجا شبها و آسمانش خیلی زیباست سیاه سیاه و پر از ستاره . شبی آرام و در سکوت . صدای پارس سگ ها و گاه گاهی قورباغه ای که می پرد و می خواند .بدون صدای ماشین و هم همه ی مردم . اینجا شب ها همه می خوابند ، همه آرامند و روز ها کمتر صدای ماشین می شنوی ، اما تا دلت بخواهد صدای موتور است و جوانانی که می روند و می آیند . حیفت نمی آید از اینجا بروی به شهری که پر است از دود و صدا و بیرنگی . بیرنگی اش نمی ارزد به زیبایی هزار چراغ و مغازه و هم همه . چرا دلت را به کار نمی دهی ، اینجا به کار تو نیاز دارد .
این مطلب به عنوان پست ثابت وبلاگ می باشد برای دیدن مطالب جدید مطالب زیر را بخوانید
آزادْوار، یا آزاذْوار یا اَزادْوار، یکی از آبادیهای دهستان پایین جوین، از بخش هلالی شهرستان جغتای از استان خراسان رضوی (سازمان برنامه و بودجه، 21/165). آزادوار در ْ56 و َ43 طول شرقی و ْ36 و َ44 عرض شمالی (فرهنگ آبادیهای کشور: َ39) و در فاصلة یک کیلومتری شمال راهآهن تهران ـ مشهد، 3 کیلومتری ایستگاه آزادوَر، 40 کیلومتری بخش جغتای و 150 کیلومتری شهر سبزوار واقع است و از شمال
ايشان در حوزه عليمه سبزوارتحصيل كرده و از شاگردان ملا هادي سبزواري بوده است . شيخ حافظ كل قران بوده و عقد و طلاقزوجينرادر روستاهاي منطقه و همچنين جمع آوري ماليات كشاورزانروستاي آزادوار و واريز به خزانه در (شهر ) جغتاي راانجام مي داده است .
ايشان در روستاي ازادوار مكتب خانه اي داشتند كه به فرزندان اهالي خواندن قران رابه روش هجوی آموزش مي دادند .
اهالي روستا گويند كه يك شب يكي از مقامات حكومتي وقت در منزل ايشان مهمان بوده و در كاغذي زمان رفتن از منزل ايشان يك شبانه روز(24 ساعت ) از آب قنات جاجرم را هديه داده است . زمانيكه خان هاي ده در جريان موضوع قرار ميگيرند بدليل اينكه آنها نتوانسنه اند از آن مقام حكومتي پذيرايي كنند عصباني شده و كاغذ دست نوشتهشاه را پاره مي نمايند .
به گفتة بلاذری (د 279ق/892م) در 28 یا به قولی 29ق/649 یا 650م عثمانبن عفان ولایت بصره به عبداللهبن عامربن کُریز داد. عبدالله خود به جنگ خراسان شد. در خراسان ابوسالم یزیدبن یزید جرشی را به فتح نیشابور گسیل کرد. ابوسالم پس از گشودن نیشابور جوین را نیز گشود و بردة بسیار گرفت (صص 158-159، قس: یعقوبی، 2/59). حاکم نیشابوری (د 405ق/1058م) «به نقل صحیح از ثقات» مینویسد: «عبداللهبن عامر سرعت نمود و سعی فرمود و عنقریب به آزادوار جوین نزول کرد» (ص 125)و گردیزی در حدود 442ق/1050م نوشته است: «بعضی گویند » ابنعامر به قومس آمد و پس به گویان (جوین) آمد و آنجا مقام کرد و از آنجا به آزادوار آمد و صلح کرد و ... به نیشابور آمد ... «اندرسنة تسع و عشرین»(ص227). متون تاریخی و جغرافیایی تا پیش از یورش مغول و ویران شدن نیشابور و توابع آن (618ق/1221م) خبر از آبادانی بسیار آزادوار میدهند . اصطخری و ابنحوقل از آزادوار به عنوان یکی از شهرهای نیشابور چون بوزجان، زوزَن، ترشیز و سبزوار یاد میکنند (مسالکالممالک، 257، صورهالارض، 16). مقدسی (نیمة دوم سدة 4ق/10م) نیز آزادوار را «شهرِ» گویان (مرکز جوین) میخواند و آن را آباد و پرجمعیت و حاصلخیز توصیف میکند (ص 465)، و حدودالعالم آن را «شهرکی» توصیف میکند «در بیابان با نعمت بسیار و بر راه گرگان»(ص 89). جوینی مینویسد که جدّ پدرش در 588ق/1192م در این قصبه به خدمت سلطاننکش خوارزمشاه رسید (2/28). یاقوت که خود این «شهرک» را دیده است مینویسد: آزادوار قصبة کورة جوین، از اعمال نیشابور و نخستین بخش این کوره از سوی ری است؛ و زمانی که من آن را دیدم. آباد و پرجمعیت و دارای بازار و مساجد بود و در بیرون آن یکی از بازرگانان رهگذر کاروانسرایی بزرگ ساخته است (معجمالبلدان، 1/230-231( بنابر اطلاعاتی که از این مآخذ به دست میآید میتوان احتمال داد که شهرت و اهمیت آزادوار در این دوران بیشتر به سبب واقع شدن آن بر سر راه ارتباطی وی، خراسان و گرگان بوده است. لسترنج از دو راه ارتباطی بسطام (در ایالت قومس) و نیشابور سخن میگوید: یکی راهِ نزدیکترِ چاپاری در امتداد کویر که از سبزوار میگذشت، دیگری راهِ نزدیکتر کاروانرو که دشت جوین و آبادیهای آن، ازجمله آزادوار، در مسیر آن بود (ص 417؛ نکـ مؤیّد ثابتی، 220). از منابع کهن و نیز مطالعات جدید برمیآید که راه دوم باید همان راه ابریشم باشد که از آزادوار نیز میگذشته است (ناصرخسرو، صص 3-4؛ حکمت 1457). با اینکه پس از یورش مغول آزادوار همچنان موقعیت ارتباطی خود را داشته است (گابریل، 295) ، ولی تا مدتها آبادانی پیشین را باز نیافت. مستوفی در (740ق/1339م) از آن به عنوان «دیه آزادوار» یاد میکند (ص 174). با اینهمه بایست در دورة صفوی جایی نسبتاً آبادان بوده باشد، زیرا نام آن در کنار حاکم نشینهای دیگری چون ابیورد، نسا، اسفراین و تربت آمده و مبلغ مالیات پرداختی آن به «بیگلربیگی مشهد مقدس» 139 تومان و 530‘3 دینار بوده است (باستانی پاریزی، 193). به نظر نمیرسد که آزادوار در دورة قاجار از آبادی و اهمیت برخوردار بوده باشد و آنچه اعتمادالسلطنه دربارة آن نوشته است (ص 26)، چیزی جز ترجمة مطالب یاقوت (د 626ق/1229م) در ذیل آزادوار نیست (نکـ معجمالبلدان، 1/230- 231 )
نویسنده: داود
׀ تاریخ: چهار شنبه 10 فروردين 1390برچسب:,
آزادوار(azadvar) اکنون دهی است با 453 خانوار جمعیت و 453 واحد مسکونی و بر اساس سرشماری سال 1390جمعیت آن 1481نفر( مرد 770 نفر - زن 711 نفر ) که بیشتر اهالی آن به زراعت، باغداری و کارگری ساده اشتغال دارند. یک رشته قنات، 14 چاه عمیق و یک چاه نیمهعمیق منابع آب کشاورزی آنهاست. گندم ،جو ،چغندرقند ، پنبه ، خربزه و هندوانه مهمترین فرآوردههای زراعتی آنجاست. دامداری نیز در کنار کشاورزی معمول است. این آبادی دارای دهياري ،اداره پست، مخابرات، یک شعبه پست بانک ، ،یک شعبه بانک کشاورزی ( همراه با عابر بانک ) ، صندوق قرض الحسنه فردوسي، خانه بهداشت، پایگاه بسیج ، کانون فرهنگی و هنری ، یک دبستان،راهنمایی ودو دبیرستان(پسرانه و دخترانه)، كتابخانه ، زمین فوتبال همراه رختکن،باشگاه بدنسازی، پارك ، یک مهدکودک و یک مسجد و یک حسینیه، یک فاطمیه ، یک زینبیه ، یک هیات (هیات ابولفضل ) ، یک تعاونی مصرف روستایی و صندوق انقلاب ، برق ، آب لوله کشی ، تلفن، اينترنت واي فاي ، سه عدد نانوایی ،پنج عدد گاوداری ، مرکز جمع آوری شیر، سیلو گندم ، مرکز جمع آوری چغندر قند(آلفا)، یک کارخانه شن و ماسه ، یک کارخانه آسفالت ، معدن بالاست ، ،پست فشار قوی 132 کیلو ولت برق ، پمپ بنزین ، كارواش ، مكانيكي و تراشكارياست.
اهداف سایت روستا :
1.معرفی روستا در دنیای اینترنت
2.ایجاد همدلی و همبستگی در بین تمام وابستگان به روستا در تمام نقاط ایران و جهان.
3.ایجاد محیطی برای با خبر شدن از وقایع و پیشرفت های فردی و منطقه ای.
4.بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم روستا.
5.بررسی نیاز ها و ارائه راهكار ها یی جهت پیشرفت فرهنگی ، آموزشی ، اجتماعی ،اقتصادی، رفاهی و عمرانی.
6.حضور پر شور جوانان به عنوان عامل اصلی در این فرایند.
این سایت متعلق به همه شما عزیزان است.امیدوارم با یاری هم به این اهداف برسیم.